Hieronder geef ik jullie graag enkele leuke tips voor een spontane en stressvrije trouwdag! Je hoeft het niet altijd ver te zoeken.. Kleine zaken kunnen een groot verschil maken. Veel plezier:

1. WEINIG LOCATIES! Kies liefst voor zo weinig mogelijk locaties voor je dag of probeer de afstanden te beperken. Het stadhuis, de kerk, ceremonie, receptie, fotoshoot locatie, feest… Indien je probeert om alles op 1 locatie (of 2) te doen, bvb. je persoonlijke ceremonie direct bij of op de feestzaal locatie dan scheelt dit heel wat tijd en ingewikkelde verplaatsingen/logistiek. Heb je wel meerdere locaties nodig? Kies ze dan zo dicht mogelijk bij elkaar en/of hou voldoende tijd vrij voor de verplaatsingen! Zorg er ook voor dat het voor je gasten en leveranciers heel duidelijk is wanneer ze waar moeten zijn!

2. PLAN LEGE RUIMTE IN! Plannen is leuk maar plan je dagprogramma ook niet te vol; hou voldoende extra ‘lege ruimte’ tussen de verschillende onderdelen. Zo heb je extra marge mocht er iets mis gaan (files, dingen vergeten, langer blijven gezellig napraten bij het stadhuis dan gepland etc.) Of kies ervoor om het stadhuis en de kerk op een andere dag te doen. Zo is er lekker veel ruimte voor foto’s, is alles een stuk relaxter of is er tijd vrij voor high tea of leuke picknick met jouw suite/dichtste kring! (En dan hoef je ook niet te vroeg op te staan 😉 )

3. START OP TIJD MET PLANNEN! Start best echt op tijd met voorbereiden! Alles zelf organiseren is leuk maar probeer de week voor de trouw geen zaken meer te hoeven regelen. Merk je dat organiseren toch niet zo aan jou besteedt is, roep dan hulp in van vrienden of van een weddingplanner (vraag gerust onze hulp ;-)) ! Hele hoge dosissen stress tijdens de voorbereidingen wil je als koppel liever niet meemaken.

4. BE CHILL & PLAN ONTSPANNING IN! Ga 2 dagen voor de trouw eventueel lekker samen naar de wellness, op restaurant, maak een grote wandeling/fietstocht of doe iets die jullie ontspant.

5. START RUSTIG MET JE DAG! Start je trouwdag op een leuke en rustige manier! Leg de avond ervoor alles klaar (handtasje, das, haar-accessoires, gsm…., corsages voor hem, de getuigen, zijn sokken) en vergeet de cava, mocktail, koffie of thee niet! Eventueel met een leuke mini brunch met de getuigen erbij, zo is het ‘klaarmaak’ moment extra leuk! (ps: vraag de getuigen om te kijken voor de koffie of thee of klaarzetten van de brunch). Op die manier kunnen ook je vriendinnen, je mama en getuigen je bv. helpen met je jurk/oorbellen….(ps: dit lever ook nog mooie foto’s op!)

6. EHBB&B: Eerste hulp bij bruidjes en bruidegommen (of 2 bruidjes & 2 bruidegommen !). Hou een emergency pakketje bij of vraag dit aan getuige/ceremoniemeester/weddingplanner: plakkers, extra kousebroeken, extra sokken, muntjes….

7. SMARTPHONEFREE: Geef je gsm aan je ceremoniemeester/getuige en kijk niet of slechts een enkele keer naar je gsm (voor die vriendin die roekeloos haar gps volgde en op een verkeerde feestzaal is beland!). Je wil toch ook niet dat je op alle trouwfoto’s staat met je gsm in je hand of dat je stress krijgt van het feit dat ze jou in je prachtige jurk al op facebook hebben gesmeten nog voor dat het feest begint (ps: relativeer indien dit wel gebeurt! De mensen zijn gewoon overenthousiast , er zijn ergere dingen dan dat!)

8. KAPPER @HOME: Vaak is het makkelijkste als de kapper en visagiste naar jou toe komen! Dat scheelt opnieuw een verplaatsing en stress. Je bent lekker thuis en hebt alles dicht bij de hand…

9. COMMUNICEREN & IMPROVISEREN: Zorg dat je toekomstige weet wat er van hem/haar verwacht wordt maar wees ook niet te kritisch of streng in de dagindeling. Het mag best wat flexibel zijn, dan is er ook ruimte voor improvisatie of leuke spontane zaken!

10. WEES LIEF VOOR JE LIJF & VOETEN: Voor de dames, denk eraan of je ’s avonds nog makkelijk gaat zijn in je kleed en met je schoenen, neem eventueel nog makkelijke schoenen en eenvoudig of extra danskleedje mee! Je kan de avond zelf ook nog zien of je dan nood hebt om te veranderen. Voor de mannen ook! Hou jij het hele avond vol in je nieuwe kostuumschoenen ? Of neem je voor het dansfeest toch ook nog iets lekkers comfy of sportief mee? Wie zegt dat jij niet makkelijk mag zijn bij het dansen?

11. VRAAG HULP & DON’T FORGET THE RINGS: Vraag de week op voorhand wie wat meeneemt of bij zich houdt; ringendoosje, geloften, boekjes kerk, boeketje, versiering etc. Eventueel kunnen de getuigen dit op zich nemen ofwel vraag je dit aan je weddingplanner/ceremoniemeester! Het is veel leuker zo dan dat je aan het stadhuis/de kerk of de feestzaal nog moet beginnen afspreken wie wat bij houdt. Als je het voordien afspreekt zijn zij verantwoordelijk en kan je niets vergeten.

12. VERTROUW OP JEZELF OF JE WEDDINGPLANNER: Vertrouw op je eigen planning en laat los of laat het lekker makkelijk over aan je ceremoniemeester!

13. WEES NIET TE STRENG VOOR JEZELF: Verzeker jezelf er op voorhand van dat er altijd wel iets kleins kan mis gaan of niet volgens schema loopt, relativeer dit en geniet ten volste! Bloopers leveren vaak nog leuke anekdotes of spontane foto’s op, dus no worries! Kleine zaken die niet helemaal volgens de verwachtingen lopen horen er soms wel bij. Indien je kiest voor een ceremoniemeester/gastvrouw op de dag zelf kan hij/zij wel kleine brandjes blussen zonder dat je er zelf iets van merkt!

14. WEG MET TWIJFELS: Ga last-minute niet twijfelen of probeer niet voor iedereen perfect te doen! Hou er rekening mee dat je niet altijd voor iedereen goed kunt doen of iedereen evenveel aandacht kunt geven bij grote feesten. Dit is nu eenmaal zo en de gasten weten dit ook wel. Jullie hebben besloten op welke manier jullie willen trouwen (van brunch tot kasteelfeest…) en alles heeft zijn pro’s en contra’s en het blijft jullie dag!

15. GENIET, LACH EN NEEMT TIJD VOOR EEN RUSTMOMENTJE. Plan ergens een rustmomentje in met jullie 2 doorheen de dag of ga lekker met jullie 2 knuffelen of zitten en bekijk jullie gasten en gebeuren als toeschouwer….. Het is al druk genoeg, plan voldoende we-momentjes in! (Glip eventueel even naar buiten, zet je neer in het fotohoekje, ga even kletsen aan de bar etc. De gasten amuseren zich ook wel even zonder jullie aandacht!)

Voila! Hopelijk hebben jullie er iets aan! Geef het gerust door als jullie zelf nog leuke tips hebben!

Groetjes,

Team Roasted Marshmellows